В Nature цікава стаття: міжкультурне дослідження, коли діти починають грати чесно і справедливо. Робота цікава сама по собі елегантною простотою і спостереженням, природа якого до кінця не зрозуміла, але дає можливість поміркувати.
Дослідники зробили простий пристрій:
два маленькі столики, які керуються важілями – червоним і зеленим. Якщо натиснути зелений, то столики нахиляються в протилежні сторони. А якщо червоний – то до середини. З однієї сторони “приладу” сидить дитина-оператор, що може приймати рішення і тиснути на важелі, з іншої – дитина-акцептор, яка тільки спостерігає і задовольняється рішенням оператора.
На обидва столики кладуть цукерки в трьох варіантах.
1. Порівну 1:1. Коли дитина оператор тисне на зелений важіль, то обоє дітей (як оператор, так і акцептор отримують по цукерці). Якщо на червоний – то обоє дітей не отримують жодної цукерки.
2. Невигідний для оператора варіант варіант 1:4. Якщо дитина оператор тисне за зелений важіль, то вона отримає одну цукерку, а акцептор – 4. Якщо на червоний – то обоє дітей не отримують жодної цукерки.
3. Вигідний для оператора варіант 4:1. Якщо дитина оператор тисне за зелений важіль, то вона отримає 4 цукерки, а акцептор – 1. Якщо на червоний – то обоє дітей не отримують жодної цукерки.
Якщо хтось не збагнув мої плутаних пояснень, то ось відео, а ось картинка.
Досліджували поведінку дітей з 4х до 15ти років з 7ми країн:
1.США (англ. мова, 75% протестантів і католиків, діти працівників торгівлі, сфери обслуговування і робочих)
2. Канади (англ. мова, 56% католиків, діти працівників торгівлі, сфери обслуговування і фермерів),
3. Мексики (мова майя, 90% католиків, діти фермерів і робочих),
4. Перу (ісп. мова, 93% католиків, діти фермерів і робочих),
5. Індії (мова телегу, 63% індуїзм, діти фермерів і робочих),
6. Сенегалу (мова волоф, 94% мусульман, діти працівників торгівлі, сфери обслуговування, робочі і рибалки)
7. Уганди (мова рутооро, 78% католиків і англіканців, діти фермерів і робочих)
Дослідили 866 пар дітей. Кожна пара гралась з “приладом” 16 разів, при цьому половина цукеркових пропозицій були рівні (1:1), а половина – нерівні (4:1 або 1:4).
Що получилось. Спочатку розглянемо, як діти відхиляли невигідні пропозиції. Тобто коли оператору діставалсь одна цукерка, а акцептору 4. Тоді оператор гадав: а ні, я йому не дам аж чотири цукерки, навіть якщо я втрачу свою одну.
Зліва зображено контроль, коли діти відхиляли рівні пропозиції. А от справа – ми бачимо одразу аж три спостереження.
1. З віком діти частіше відхиляли невигідну з їх точки зору пропозицію, коли оператору діставалась лише одна цкерка, а акцептору аж 4.
2. Діти з США і Канади починали це робити раніше, ніж їх однолітки з інших країн.
3. Діти з Мексики майже не відхиляли несправедливих пропозицій по принципу: ну і нехай, тобі буде 4 цукерки, а мені і одна добре. Все одно краще, ніж нічого.
Дослідники не зовсім розуміють культурну природу останнього феномену. Це може означати, що мексиканських дітей менше турбують норми справедливості, або вони мають інше уявлення і розуміння справедливості. Інше пояснення – в Мексиці тестували дітей невеликого поселення згуртованої громади Майя. Можливо там діти відчувають менше конкуренції і заздрощів або просто щедріші по відношенню до товаришів.
Але, крім відхилення невигідних пропозицій, часом діти відхиляли також і вигідні пропозиції. При цьому фокус справедливості переносився на акцептора: я відмовлюсь від своїх 4х цукерок, аби товариш не відчував себе ображеним.
Такий феномен спостерігався лише в трьох країнах: США, Канада і Уганда. Це пояснюють тим, що в західних суспільствах рано встановлюються норми рівноправ’я і діти стикаються з соціальним тиском, щоб засвоїти ці норми раніше сверсників. Незрозуміло з Угандою. Цьому є два пояснення: “піддослідні” діти з шкіл Уганди часто контактують з західними викладачами, які можливо зробили внесок в просування західних норм справедливості. Але може бути також, щоо діти в Уганді відхиляли перевагу з інших причин, не пов’язаних із західними нормами. Тоді можна очікувати, що і в інших комьюніті Уганди, які не контактують з західними вчителями, буде спостерігатись подібна поведінка.
Взагалі цікаво було б спробувати такі прості експерименти на європейській популяції.
Чесна гра - Понятно о непонятном
Комментариев нет:
Отправить комментарий